Certyfikat Rezydencji Podatkowej nie zawsze wymagany?
Witam, mam taki problem: mam wykonać pewną usługę jako brytyjska spółka Ltd dla polskiego kontrahenta. Żądają oni przedstawienia Certyfikatu Rezydencji Podatkowej. Dodam, że wcześniej identyczną usługę wykonywałem dla innego kontrahenta również w PL i nie wymagali oni tego Certyfikatu. O co chodzi?
Certyfikat Rezydencji Podatkowej spółki może być oczekiwany od Ciebie przy realizacji usług na rzecz Polskiego kontrahenta. Zależy to oczywiście od rodzaju transakcji oraz sytuacji spółki jednak w większości przypadków będziesz się z tym spotykał.
Dokument ten jest niezbędny w związku z podatkiem u źródła (witholding tax). Przepisy Polskie zobowiązują Twojego Polskiego kontrahenta do pobrania od Ciebie należnej kwoty podatku u źródła w związku z osiąganiem przez Twoją spółkę dochodu w Polsce.
Jednak w związku z Umową o unikaniu podwójnego opodatkowania pomiędzy Polska a Wielką Brytanią nie będzie obowiązku pobrania podatku u źródła, jeżeli przedstawisz kontrahentowi aktualny Certyfikat Rezydencji Podatkowej Twojej brytyjskiej spółki.
Innymi słowy, na Twoje konto wpłynie mniej niż kwota wystawionej przez Ciebie faktury, jeżeli nie przedstawisz kontrahentowi aktualnego Certyfikatu Rezydencji Podatkowej.
Twoja sytuacja jest niestety bardzo często spotykana i może być spowodowana różnymi okolicznościami np:
- Pierwsza firma zwyczajnie nie wiedziała, że powinna pobrać podatek u źródła lub poprosić Cię o aktualny Certyfikat. Brak znajomości przepisów w tym zakresie niestety jest bardzo często spotykany w praktyce.
- Przy transakcji z drugim kontrahentem zaistniały dodatkowe okoliczności i w ocenie kontrahenta należny był podatek u źródła, dlatego poproszono Cię o Certyfikat.
- Niektóre firmy twierdzą, że nie mają obowiązku proszenia Cię o Certyfikat Rezydencji Podatkowej, gdyż w związku z Umową o unikaniu podwójnego opodatkowania pomiędzy Polską a Wielką Brytanią podatek u źródła nie będzie należny. Możliwe, że kierował się tym Twój pierwszy kontrahent jednak jest to ryzykowne i niezalecane podejście.
- Organy podatkowe w Polsce są mało elastyczne w tym zakresie i nie warto ryzykować. Dlatego też wiele firm prosi o Certyfikat Rezydencji Podatkowej, jeżeli zachodzi jakakolwiek prawdopodobieństwo, że pobranie podatku źródła może być konieczne i to mogło mieć miejsce przy Twojej drugiej transakcji.
Brak Certyfikatu nie tylko może doprowadzić do niekorzystnej sytuacji dla Ciebie, ale również kontrahenta z Polski, który np. nie pobierając podatku i nie prosząc Cię o Certyfikat, naraża się na konsekwencje ze strony polskiego Urzędu Skarbowego w szczególnosci jeżeli takiego dokumentu nie posiadasz.
Może to doprowadzić do problemów, jak również pogorszenia, a nawet zniszczenia Waszej relacji biznesowej.
Warto porozmawiać ze swoim księgowym lub doradcą podatkowym, który przeanalizuje Twoją konkretną sytuację i podpowie czy podatek u źródła występuje w przypadku danej transakcji.
Zawsze warto posiadać aktualnyy Certyfikat Rezydencji Podatkowej. Nie tylko aby uniknąć potracenia podatku u źródła przez Polskiego kontrahenta, ale również na potrzeby zabezpieczenia przed zbędnymi sporami i ewentualnymi problemami w przyszłości.
Tym bardziej że sam Certyfikat pełni jeszcze jedną ważną rolę – jest jednym z istotnych dokumentów potwierdzających rezydencję podatkową Twojej spółki w UK oraz miejsce opodatkowania Twojej wypłaty dyrektorskiej. Więcej na ten temat przeczytasz w artykule „Gdzie opodatkowana jest pensja dyrektorska ze spółki ltd” >>
Warto też pamiętać, że uzyskanie Certyfikatu w UK może być utrudnione dla spółek Ltd gdzie udziałowcami/dyrektorami są rezydenci Polski. Konieczne jest nie tylko poprawne skonstruowanie wniosku o wydanie Certyfikatu przez HMRC, ale również właściwe jego udokumentowanie.
Jeżeli potrzebujesz pomocy z uzyskaniem Certyfikaty Rezydencji Podatkowej spółki ltd skontaktuj się z nami >>
A czy nie jest tak, że certyfikat trzeba uzyskać każdorazowo, gdy jakaś firmy/urząd prosi, bo jest on wydawany tylko dla celów tej jednej firmy/urzędu? Czyli nie ma możliwości stałego posiadania certyfikatu. Jak to jest naprawdę?
To bardzo słuszna uwaga, że Certyfikat jest wydawany na potrzeby transakcji (realizowanej usługi). Jednak sam Certyfikat nie dotyczy tej danej transakcji na potrzeby której został wystawiony.
Jeżeli wniosek został prawidłowo złożony to Certyfikat, będzie potwierdzał rezydencję podatkową spółki ltd w Wielkiej Brytanii (bez pozostawienia interpretacji tego stanu np. Urzędom w Polsce). Może być zatem wykorzystany również do potwierdzenia rezydencji w przypadku innych transakcji, także z innymi kontrahentami.
Taki Certyfikat w Wielkiej Brytanii jest ważny do czasu wystąpienia zmian w sytuacji spółki. Np. dodasz nowego dyrektora, zmienisz adres rejestracyjny spółki itp. Natomiast w Polsce Certyfikat rezydencji podatkowej będzie uznawany za ważny przez rok czasu od daty jego wystawienia.
Nie można jednak wykluczyć sytuacji, że w sporadycznych przypadkach kontrahent poprosi o Certyfikat nie starszy niż 6 czy nawet 3 miesiące. W takiej sytuacji czasami warto wystąpić o 'świeży’ Certyfikat, jeżeli jego brak miałby grozić np. utratą kontrahenta lub zbędnym sporem.
No dobrze, ale gdy założyłem firmę ltd w UK w czasie gdy tam mieszkałem i potem się przeprowadzam do Polski? Firma produkuje urządzenia chłodnicze i nie chcę jej nigdzie przenosić ale sam mam dość UK i chciałbym wrócić do Polski. Co w takim przypadku.
Zakładam, że Ty przeprowadzasz się do Polski, ale Twoja firma pozostaje w UK i nadal jest to spółka ltd.
Na rezydencję podatkową spółki będzie miało wpływ wiele czynników, począwszy od tego, gdzie będzie odbywała się produkcja, poprzez to, skąd spółka będzie faktycznie zarządzana, a skończywszy na tym, czy sprawy związane z podejmowaniem strategicznych decyzji będą w odpowiedni sposób dokumentowane.
Rezydencja podatkowa spółki i miejsce opodatkowania wypłat dyrektorów nierezydentów są złożonymi zagadnieniami i w tym zakresie zalecałabym skorzystanie z konsultacji, aby dokładnie przeanalizować Twoją sytuację.
Natomiast co do Certyfikatu Rezydencji Podatkowej w Twoim przypadku sytuacja jest inna niż sytuacja osoby, która zadała pytanie. Obowiązek potrącenia podatku u źródła może wystąpić w momencie sprzedaży usług na rzecz kontrahentów z zagranicy.
Twoja firma jest firmą produkcyjną. Jeżeli sprzedajesz urządzenia chłodnicze, czyli towary, a nie usługi, to nie masz obowiązku okazywania Twoim zagranicznym kontrahentom Certyfikatu Rezydencji, a oni z kolei nie powinni warunkować wypłaty należnego Tobie wynagrodzenia od tego, czy posiadasz aktualny Certyfikat, czy nie.
Jeżeli natomiast sprzedawałbyś w ramach Twojej ltd usługi, to wówczas powinieneś zawsze posiadać aktualny Certyfikatu Rezydencji Podatkowej Twojej spółki, a w przypadku jego braku zagraniczny kontrahent może potrącić od należnej Tobie kwoty równowartość podatku u źródła.
Nie znaczy to jednak, że sprzedając towary nie powinieneś prowadzić swojej spółki we właściwy sposób w kontekście rezydencji podatkowej i miejsca opodatkowania wypłat dyrektorskich w związku z przeprowadzką do Polski. W tym kontekście Certyfikat Rezydencji Podatkowej będzie również wskazany.