fbpx

Certyfikat Rezydencji Podatkowej nie zawsze wymagany?

utworzone przez Q&A (pytania i odpowiedzi)

Witam, mam taki problem: mam wykonać pewną usługę jako brytyjska spółka Ltd dla polskiego kontrahenta. Żądają oni przedstawienia Certyfikatu Rezydencji Podatkowej. Dodam, że wcześniej identyczną usługę wykonywałem dla innego kontrahenta również w PL i nie wymagali oni tego Certyfikatu. O co chodzi?

 

Certyfikat Rezydencji Podatkowej spółki może być oczekiwany od Ciebie przy realizacji usług na rzecz Polskiego kontrahenta. Zależy to oczywiście od rodzaju transakcji oraz sytuacji spółki jednak w większości przypadków będziesz się z tym spotykał.

Dokument ten jest niezbędny w związku z podatkiem u źródła (witholding tax). Przepisy Polskie zobowiązują Twojego Polskiego kontrahenta do pobrania od Ciebie należnej kwoty podatku u źródła w związku z osiąganiem przez Twoją spółkę dochodu w Polsce.

Jednak w związku z Umową o unikaniu podwójnego opodatkowania pomiędzy Polska a Wielką Brytanią nie będzie obowiązku pobrania podatku u źródła, jeżeli przedstawisz kontrahentowi aktualny Certyfikat Rezydencji Podatkowej Twojej brytyjskiej spółki.

Innymi słowy, na Twoje konto wpłynie mniej niż kwota wystawionej przez Ciebie faktury, jeżeli nie przedstawisz kontrahentowi aktualnego Certyfikatu Rezydencji Podatkowej.

Twoja sytuacja jest niestety bardzo często spotykana i może być spowodowana różnymi okolicznościami np:

  • Pierwsza firma zwyczajnie nie wiedziała, że powinna pobrać podatek u źródła lub poprosić Cię o aktualny Certyfikat. Brak znajomości przepisów w tym zakresie niestety jest bardzo często spotykany w praktyce.
  • Przy transakcji z drugim kontrahentem zaistniały dodatkowe okoliczności i w ocenie kontrahenta należny był podatek u źródła, dlatego poproszono Cię o Certyfikat.
  • Niektóre firmy twierdzą, że nie mają obowiązku proszenia Cię o Certyfikat Rezydencji Podatkowej, gdyż w związku z Umową o unikaniu podwójnego opodatkowania pomiędzy Polską a Wielką Brytanią podatek u źródła nie będzie należny. Możliwe, że kierował się tym Twój pierwszy kontrahent jednak jest to ryzykowne i niezalecane podejście.
  • Organy podatkowe w Polsce są mało elastyczne w tym zakresie i nie warto ryzykować. Dlatego też wiele firm prosi o Certyfikat Rezydencji Podatkowej, jeżeli zachodzi jakakolwiek prawdopodobieństwo, że pobranie podatku źródła może być konieczne i to mogło mieć miejsce przy Twojej drugiej transakcji.

Brak Certyfikatu nie tylko może doprowadzić do niekorzystnej sytuacji dla Ciebie, ale również kontrahenta z Polski, który np. nie pobierając podatku i nie prosząc Cię o Certyfikat, naraża się na konsekwencje ze strony polskiego Urzędu Skarbowego w szczególnosci jeżeli takiego dokumentu nie posiadasz.

Może to doprowadzić do problemów, jak również pogorszenia, a nawet zniszczenia Waszej relacji biznesowej.

Warto porozmawiać ze swoim księgowym lub doradcą podatkowym, który przeanalizuje Twoją konkretną sytuację i podpowie czy podatek u źródła występuje w przypadku danej transakcji.

Zawsze warto posiadać aktualnyy Certyfikat Rezydencji Podatkowej. Nie tylko aby uniknąć potracenia podatku u źródła przez Polskiego kontrahenta, ale również na potrzeby zabezpieczenia przed zbędnymi sporami i ewentualnymi problemami w przyszłości.

 

Tym bardziej że sam Certyfikat pełni jeszcze jedną ważną rolę – jest jednym z istotnych dokumentów potwierdzających rezydencję podatkową Twojej spółki w UK oraz miejsce opodatkowania Twojej wypłaty dyrektorskiej. Więcej na ten temat przeczytasz w artykule „Gdzie opodatkowana jest pensja dyrektorska ze spółki ltd” >>

Warto też pamiętać, że uzyskanie Certyfikatu w UK może być utrudnione dla spółek Ltd gdzie udziałowcami/dyrektorami są rezydenci Polski. Konieczne jest nie tylko poprawne skonstruowanie wniosku o wydanie Certyfikatu przez HMRC, ale również właściwe jego udokumentowanie.

Jeżeli potrzebujesz pomocy z uzyskaniem Certyfikaty Rezydencji Podatkowej spółki ltd skontaktuj się z nami >>

 

close

Prowadzisz spółkę Ltd?

Dowiedz się jak skutecznie oszczędzić na podatku.

  • angle-double-right
    Poznaj 23 najważniejsze koszty uzyskania przychodu w spółce ltd.
  • angle-double-right
    Ponad 30 stron niezwykle wartościowej wiedzy!
  • angle-double-right
    Otrzymuj również praktyczne porady, artykuły i najnowsze informacje dotyczące bezpiecznego prowadzenia spółki ltd.

Wypenij formularz i pobierz Poradnik