fbpx

Elevator Speech – jak w kilkadziesiąt sekund zaprezentować swój biznes

utworzone przez | Biznes i Marketing

Zgodnie z zapowiedzią z artykułu „Jak odróżnić się od konkurencji?” będziemy kontynuować temat pozycjonowania się na rynku. Kolejnym istotnym elementem w tym obszarze jest „Elevator Speech” lub inaczej zwany „Elevator Pitch”. Zwrot pochodzi z dziedziny pozyskiwania kapitału (venture capital), gdzie firmy poszukują inwestorów, którzy mogliby wesprzeć ich projekt lub firmę.

Elevator Speech ma na celu w najszybszy możliwy sposób przedstawienie najważniejszych punktów i zainteresowanie inwestora firmą/projektem, co pozwoli przejść do kolejnego etapu rozmów. Sama nazwa wskazuje, że rozmowa musi zakończyć się w bardzo krótkim czasie, nawiązując do jazdy windą z innym rozmówcą, gdzie mamy zaledwie kilka sekund, aby powiedzieć to, co najważniejsze zanim wysiądzie on na swoim piętrze.

Umiejętność szybkiego przedstawienia propozycji, wartości, korzyści czy unikalnego pozycjonowania firmy została przeniesiona na grunt sprzedaży i marketingu. Elevator Speech jest niezwykle istotny w uzyskiwaniu rezultatów również w tych obszarach.

 

Niezbędny dla każdego, kto zajmuje się biznesem, ale nie tylko

Można nawet powiedzieć, że jest jedną z najważniejszych rzeczy, jakie powinna potrafić osoba związana z biznesem. A przede wszystkim właściciel firmy czy osoba zaangażowana w sprzedaż.

Wiedza na temat swojego biznesu, swojej firmy, produktów czy usług to jedno, ale entuzjastyczne i zrozumiałe przedstawienie tego osobom z zewnątrz tak, aby wzbudzić w nich zainteresowanie, to umiejętność, którą powinieneś posiadać.

Dobra wiadomość jest taka, że jest to bardzo proste i możesz się tego nauczyć. Za chwilę pokażę Ci również jak możesz to zrobić i o czym powinieneś pamiętać, aby Twój Elevator Speech był maksymalnie efektywny.

W przeciwieństwie do nazwy Elevator Speech (speech z ang. przemówienie) jest w gruncie rzeczy konwersacją. Nie możesz po prostu wyrecytować tego, co chcesz powiedzieć. Chcesz nawiązać konwersację i umożliwić drugiej osobie zadawanie pytań i komentowanie.

Twoim celem jest sprawienie, aby druga osoba łatwo zrozumiała, czym zajmuje się Twoja firma i co oferujesz w kategoriach korzyści dla Twoich odbiorców, w jaki sposób im pomagasz, dlaczego jest to takie wyjątkowe, jakie są unikalne aspekty Twoich produktów czy usług.

 

Formuła tworzenia Twojego
„Elevator Speech”

Jeżeli nie przeszedłeś przez poprzednie kroki (nie wykonałeś zadań) z artykułu „Jak odróżnić się od konkurencji?” wykonaj je koniecznie. Będą niezbędne w tej formule.

1. Wykorzystując stworzony przez Ciebie opis na temat tego, co odróżnia Cię od konkurencji (Krok 3 w artykule „Jak odróżnić się od konkurencji?”), napisz kilka zdań, które zakomunikują:

  • Czym zajmuje się Twoja firma (jedno zdanie)?
  • Jak pomaga to Twoim klientom (w zakresie wartości, korzyści, rezultatów, ulepszeń, bezpieczeństwa)?
  • Co odróżnia Cię od konkurencji (2 najważniejsze elementy)?

2. Przeczytaj skrypt głośno i skoryguj go tak, aby czytało się go łatwo – tak jakbyś do kogoś mówił. Nie staraj się recytować i uczyć na pamięć. Ważne, abyś uwzględnił najważniejsze punkty.

 

3. Przeprowadź edycję pozostawiając jedynie najważniejsze elementy tak, aby całość nie trwała dłużej niż 90 sekund, a optymalnie około minuty.

 

4. Jeżeli masz taką możliwość nagraj swoją wypowiedź mówiąc wszystko z pozytywną energią. Odsłuchaj całość wprowadzając poprawki. Powtarzaj to ćwiczenie dopóki nie będzie to brzmiało zupełnie naturalnie.

 

5. Jak poczujesz się już pewnie postaraj się znaleźć miejsca gdzie mógłbyś zrobić pauzy i zaangażować rozmówcę w rozmowę lub pozwolić mu zadać pytania. Może się zdarzyć, że Twój rozmówca będzie odchodził od tematu i całość nie potoczy się wg skryptu. Nie szkodzi. Najważniejsze jest, abyś przedstawił najważniejsze punkty i powiedział to, co najistotniejsze.

 

6. Możesz też przedstawić swój Elevator Speech komuś znajomemu i zapytać co o tym myśli i czy wszystko jest dla niego zrozumiałe.

 

7. Teraz jesteś gotowy, aby zaangażować się w efektywną rozmowę na temat tego co robisz i Twojej firmy praktycznie w każdej sytuacji.

 

Warto pamiętać

Istotne informacje, o których warto pamiętać:

  • Nie używaj żargonu lub niezrozumiałych i technicznych zwrotów, jeżeli Twój rozmówca jest spoza branży.
  • Nie wchodź w szczegóły techniczne, ani na bardzo wysoki poziom szczegółowości.
  • Bądź sobą. Nie udawaj kogoś innego. Ważne, aby słownictwo i sposób wypowiedzi były autentyczne i naturalne.
  • Zachowaj spokój. Oddychaj! Nie pozwól, aby Twoja wypowiedź wyglądała jak recytacja wypowiedziana na jednym wydechu gdzie rozmówca nie będzie miał nawet możliwości zaangażowania się w konwersację.
  • Pamiętaj o pasji, entuzjazmie, energii i przyjaznym nastawieniu.
  • Staraj się wciągnąć rozmówcę w rozmowę.
  • Im bardziej będziesz naturalny, tym bardziej wiarygodny będzie Twój Elevator Speech, ale nie tylko – będzie również lepiej postrzegany i zapamiętany.
  • Jeżeli to możliwe i stosowne – na zakończenie konwersacji możesz zapytać o wizytówkę, zapytać o polecenie lub umówić spotkanie.
  • Twój biznes cały czas się rozwija i zmienia. Twój Elevators Speech powinien ewoluować razem z nim.

Zacznij już dziś

Posiadając tę wiedzę możesz stworzyć niezwykle efektywny Elevator Speech i wykorzystywać go praktycznie w każdej sytuacji. Najważniejsze, abyś zastosował tę wiedzę w praktyce. W przeciwnym wypadku czas, który poświęciłeś na przeczytanie tego artykułu, będzie czasem straconym. Pamiętaj, wiedza niestosowana jest bezwartościowa.

A zatem zastosuj tę formułę w praktyce, stwórz swój powalający elevator speech i zachwycaj innych sobą i swoim biznesem w ciągu kilkudziesięciu sekund.

 

close

Prowadzisz spółkę Ltd?

Dowiedz się jak skutecznie oszczędzić na podatku.

  • angle-double-right
    Poznaj 23 najważniejsze koszty uzyskania przychodu w spółce ltd.
  • angle-double-right
    Ponad 30 stron niezwykle wartościowej wiedzy!
  • angle-double-right
    Otrzymuj również praktyczne porady, artykuły i najnowsze informacje dotyczące bezpiecznego prowadzenia spółki ltd.

Wypenij formularz i pobierz Poradnik