fbpx

Jak odróżnić się od konkurencji?

utworzone przez | Biznes i Marketing

Podczas moich spotkań z klientami oraz szkoleń często pojawia się pytanie ze strony przedsiębiorców: „Jak mam odróżnić się od mojej konkurencji?”

To bardzo dobre pytanie i bardzo cieszę się, że pada gdyż wskazuje na to, że bardzo wielu z moich klientów rozumie ogromną potrzebę odróżnienia się na często nasyconym rynku. To jedna z niezwykle istotnych strategii, która ma wpływ na to, że klienci kupują od Ciebie, a nie od konkurencji.

To, że jest to praktycznie niezbędne wie wielu przedsiębiorców, natomiast jak to zrobić i jak przeprowadzić badania, które Ci w tym pomogą, nie zawsze jest takie oczywiste pomimo, iż jest to niezwykle proste i interesujące.

Dziś pokażę Ci kilka praktycznych i prostych kroków, które pomogą Ci w znalezieniu sposobu jak możesz odróżnić się od Twojej konkurencji. Oto one:

 

Krok 1

W tym kroku zaczynasz od analizy swojej konkurencji. Wypisz 5 Twoich największych bezpośrednich konkurentów. Jeśli ich nie znasz i nie wiesz kto dzieli największą część rynku musisz ich poznać i dowiedzieć się kim są.

Oto jak możesz to zrobić:

1. Porozmawiaj z różnymi osobami, aby dowiedzieć się kto jest postrzegany jako Twoja konkurencja.

  • Zapytaj swoich współpracowników, przeprowadź burzę mózgów i zastanówcie się kim są wasi najwięksi konkurenci.
  • Porozmawiaj ze swoimi partnerami biznesowymi.
  • Zapytaj swoich klientów z czyich usług korzystali zanim wybrali Ciebie (niezwykle istotne będzie dla Ciebie również dlaczego zaczęli korzystać z Twoich usług).
  • Możesz też zapytać swoich dostawców i sprzedawców, które z firm, z jakimi współpracują, uważają za Twoją konkurencję.

2. Wykorzystaj do swoich badań Internet bez względu na to czy Twój biznes jest online czy może nie posiadasz nawet swojej strony internetowej. W sieci zawsze możesz znaleźć mnóstwo cennych informacji na temat Twojej konkurencji:

  • Skorzystaj z Google lub innej wyszukiwarki wpisując słowa kluczowe związane z Twoją branżą, usługami i produktami.
  • Możesz również wpisać słowa, jakie uważasz, że Twoi potencjalni klienci mogliby wpisać w wyszukiwarkę, chcąc skorzystać z produktów lub usług, które sprzedajesz.
  • Jeśli prowadzisz lokalny biznes możesz również dodatkowo wpisać w wyszukiwarce nazwę miasta.
  • Przejrzyj wyniki wyszukiwania i przeanalizuj wyświetlone firmy, które faktycznie są Twoją konkurencją.

3. Stwórz listę Twoich potencjalnych największych konkurentów i przejdź do kolejnego punktu.

 

4. Przeprowadź bardziej szczegółową analizę stworzonej listy:

  • Dokładnie zapoznaj się ze stronami internetowymi wybranych firm.
  • Skorzystaj z wyszukiwarki Google lub innej, aby dowiedzieć się więcej na temat danej firmy. Przejrzyj wyniki wyszukiwania, zapoznaj się artykułami i innymi informacjami, gdzie została wymieniona lub wspomniana dana firma.
  • Sprawdź fora internetowe i miejsca, gdzie klienci mogą oceniać Twoją konkurencję. Zobacz, co piszą na temat danej firmy – zarówno te pozytywne, jak i negatywne komentarze.
  • Podobnie przejrzyj strony w serwisach social media. Facebook, LinkedIn czy Twitter mogą być świetnym źródłem informacji na temat firmy, jeżeli jest tam obecna.
  • Możesz również udać się do fizycznych salonów lub punktów sprzedaży, czy też zadzwonić, aby przeanalizować konkurencyjną firmę.

5. Na podstawie przeprowadzonej analizy wybierz pięć firm, które są wg Ciebie Twoją największą konkurencją.

 

6. Wypisz silne i słabe strony wszystkich pięciu firm, które znalazły się na Twojej liście. To samo zrób w stosunku do swojej firmy. Mogą być Ci w tym pomocne następujące pytania:

  • Co dana firma robi dobrze lub mówi, że robi dobrze?
  • W jakim obszarze firma radzi sobie słabo?
  • Jakie produkty lub usługi oferuje dana firma, a czego Ty nie oferujesz?

 

Krok 2

W poprzednim kroku poświęciłeś sporą ilość czasu na zebranie informacji i dowiedzenie się jak najwięcej na temat Twojej konkurencji. Czas, abyś wpisał 5-10 aktualnych lub potencjalnych elementów wyróżniających Cię lub mogących wyróżnić Cię od konkurencji. Co mogą otrzymać od Ciebie Twoi klienci, a czego nie może zapewnić im Twoja konkurencja?

Jeśli wypisałeś sposobności, które mogłyby Cię wyróżnić, napisz przy każdej z nich plan, jak możesz je osiągnąć lub stworzyć.

 

Krok 3

Napisz w kliku zdaniach, co odróżnia Cię od konkurencji nie stosując bezpośrednich porównań czy odniesień do innych firm. W pozytywny sposób przedstaw to, co dotyczy Twojej firmy.

 

Jeśli przeszedłeś przez te 3 etapy to zrobiłeś pierwszy ważny krok w celu odróżnienia się od Twojej konkurencji. Kolejnym jest stworzenie tak zwanego „Elevator Speech”, który pomoże Ci w efektywnym zakomunikowaniu innym tego, co robisz i co jest w tym tak niezwykłego, że klienci powinni wybrać właśnie Ciebie zamiast Twojej konkurencji.

W kolejnym poście przeczytasz czym jest, dlaczego jest taki ważny oraz jak stworzyć swój najlepszy „Elevator Speech”.

 

close

Prowadzisz spółkę Ltd?

Dowiedz się jak skutecznie oszczędzić na podatku.

  • angle-double-right
    Poznaj 23 najważniejsze koszty uzyskania przychodu w spółce ltd.
  • angle-double-right
    Ponad 30 stron niezwykle wartościowej wiedzy!
  • angle-double-right
    Otrzymuj również praktyczne porady, artykuły i najnowsze informacje dotyczące bezpiecznego prowadzenia spółki ltd.

Wypenij formularz i pobierz Poradnik