fbpx

Ostrzeżenie dla sprzedawców Amazon – pułapka Pan-European FBA

utworzone przez | Amazon FBA, eCommerce

Wiele firm rozpoczynających sprzedaż na Amazon w Europie decyduje się na skorzystanie z usługi FBA, czyli magazynowania i obsługi całego procesu wysyłki oraz zwrotów przez Amazon. Niektórzy przedsiębiorcy skuszeni atrakcyjną ofertą Amazon decydują się na wariant Pan-European FBA, co niestety generuje bardzo wysokie comiesięczne koszty związane z obowiązkami sprawozdawczo-podatkowymi aż w siedmiu krajach Europy!

Takie niespodziewane koszty mogą nie tylko mocno Cię zaskoczyć i postawić w bardzo trudnej sytuacji finansowej, ale w skrajnym przypadku nawet doprowadzić Twoją firmę do upadku.

Dlatego przed wyborem usługi Pan-European FBA należy bardzo dobrze taką decyzję przemyśleć i zaplanować swój budżet.

 

Amazon FBA Europa

Sama usługa FBA (Fulfilment by Amazon) niesie wiele korzyści z punktu widzenia atrakcyjności oferty dla Twoich klientów. Twoje produkty będą również uwzględnione w ofercie Amazon Prime, a co za tym idzie dostarczane za darmo w bardzo krótkim czasie do klientów przez Amazon, co potencjalnie przyczyni się do zwiększenia sprzedaży. Dzięki FBA oszczędzisz również czas i konieczność posiadania własnych zasobów związanych z magazynowaniem i obsługą wysyłek czy zwrotów.

Sprzedając przez Amazon, otrzymujesz możliwość dostępu i sprzedaży swoich produktów na 5 rynkach europejskich:

  • Wielka Brytania
  • Niemcy
  • Francja
  • Włochy
  • Hiszpania

Co więcej, dostęp do tych rynków możliwy jest z poziomu jednego konta i jednej subskrypcji sprzedawcy. Nie musisz również tworzyć nowych listingów dla każdego rynku. Jeżeli przykładowo sprzedajesz już na amazon.co.uk, to możesz w łatwy sposób automatycznie stworzyć listingi na kolejne rynki (amazon.de. amazon.fr, amazon.it, amazon.es).

 

Czym jest Pan-European FBA

Oprócz możliwości korzystania z lokalnych centrów fulfillment dla Twoich produktów poprzez wysłanie swojego towaru do konkretnego magazynu np. do Wielkiej Brytanii, Amazon proponuje możliwość skorzystania z programu nazwanego Pan-Europan FBA, który po dokładnym przeanalizowaniu dla wielu firm jest pułapką mogącą doprowadzić nawet do upadku biznesu.

Teoretycznie jest to świetna usługa pozwalająca na wysłanie towaru do tylko jednego magazynu np. do UK i postawienie dystrybucji towaru do pozostałych magazynów Amazonowi.

Czyli przykładowo:

  • Ty wysyłasz swój towar do magazynu Amazon w Wielkiej Brytanii,
  • Amazon korzystając ze swoich zaawansowanych systemów logistycznych, sam rozsyła odpowiednie ilości produktów do swoich magazynów w pozostałych krajach Europy.

Jest ogromna liczba korzyści związana z tym rozwiązaniem, która rzeczywiście może być atrakcyjna dla firm planujących wejście ‘pełną parą’ na wszystkie europejskie rynki Amazon. Oto one:

 

Zarządzanie stanami magazynowymi i dystrybucja pomiędzy magazynami

Przypuśćmy, że sprzedajesz na trzech rynkach Europy (UK, Niemcy, Francja) i w każdym z tych krajów magazynujesz towar. Przy klasycznym modelu FBA sam zrządzasz towarem i stanami magazynowymi. Musisz określić jaką liczbę produktów wysłać do każdego z krajów, kontrolować stany magazynowe we wszystkich krajach i przesuwać towar z jednego magazynu do drugiego, aby zabezpieczyć popyt na Twoje towary.

W przypadku Pan-European wysyłasz towar do jednego magazynu, a Amazon sam przesyła Twój towar pomiędzy magazynami tak, aby dostępność produktów dla Twoich klientów na każdym z pięciu rynków była wystarczająca. Mała sprzedaż we Włoszech, a duża w UK i w Niemczech? Nie ma problemu, Amazon przesunie odpowiednią część towaru z Francji do magazynów w UK i w Niemczech. Ty nie musisz się tym martwić.

 

Obniżenie kosztów

Jeżeli sprzedajesz na pięciu rynkach europejskich, to po pierwsze nie musisz wysyłać towaru do pięciu magazynów. Wysyłasz tylko do jednego z nich, znacznie obniżając swoje koszty dostawy. Amazon rozdystrybuuje Twój towar do wszystkich swoich magazynów bez dodatkowych kosztów dla Ciebie.

Co więcej, w trakcie realizacji sprzedaży, kiedy na jednym z rynków zabraknie towaru, Amazon przesunie towar do tego magazynu również bez dodatkowych kosztów z Twojej strony.

 

Szybka dostawa i dostęp do ogromnej liczby klientów Prime

Każdy sprzedawca Amazon wie, jak ważne jest dla klientów, kiedy produkt może zostać dostarczony w bardzo krótkim czasie, jak i za darmo. Dzięki usłudze Pan-European możesz zapewnić zaoferowanie Twoich produktów w modelu Prime, gdyż produkty będą magazynowane i wysyłane przez Amazon na każdym z dostępnych pięciu rynków. Ma to również pozytywny wpływ na zwiększenie sprzedaży.

 

Oszczędność nawet do 38% na kosztach dostawy

Pan-European FBA pozwala znacznie oszczędzić na kosztach dostawy towaru do klientów w porównaniu z modelem EFN (European Fulfilment Network).

Przykładowo korzystając z modelu EFN i posiadając towar w magazynie w UK, możesz również sprzedawać na rynku niemieckim poprzez amazon.de.

Jednak wtedy przy sprzedaży Twoich towarów do Niemiec (przykładowo standardowa 500g paczka) Amazon obciąży Cię kosztami wysyłki międzynarodowej w wysokości 3.66EUR.

Natomiast w modelu Pan-European FBA przy wysyłce towaru do klienta Amazon obciąży cię kosztami przesyłki w wysokości 2.41 EUR bez względu na to, z którego magazynu zostanie zrealizowana wysyłka.

Oznacza to, że jeżeli np. w magazynie w Niemczech Twój towar nie będzie akurat dostępny i Amazon będzie musiał wysłać go klientowi z UK (lub innego kraju) to i tak zostaniesz obciążony kosztami w wysokości 2.41 EUR zamiast 3.66 EUR.

Oto tabela z porównaniem kosztów przesyłki na wszystkich europejskich rynkach Amazon w ramach usługi Pan-European FBA na przykładzie magazynu w UK.

Tabela opłat Amazon Pan-European FBA

 

Jak widzisz to ogromna liczba korzyści, lecz wstrzymaj się jeszcze chwilę, zanim klikniesz przycisk zapisania się do Pan-European FBA, gdyż…

 

Pan-European FBA = rejestracja do VAT w wielu krajach

Na stornie promującej tę usług Amazon nie powie Ci wprost, że korzystając z usługi Pan-European FBA będziesz miał obowiązek rejestracji do VAT oraz składania deklaracji VAT we wszystkich siedmiu krajach Europejskich gdzie Amazon posiada magazyn. No może z małym wyjątkiem. W kraju, w którym zarejestrowana jest Twoja firma, potencjalnie nie będziesz miał na początek takiego obowiązku.

Dlaczego siedmiu, a nie pięciu? Przecież Amazon pozwala na sprzedaż tylko w pięciu krajach Europy prawda? Tak, ale… jest jeszcze jeden mały, a zarazem niezwykle istotny szczegół.

Pomimo, iż Amazon oferuje pięć rynków (regionalnych stron Amazon), na których możesz realizować sprzedaż w Europie, to posiada magazyny aż w siedmiu krajach. Jest to spowodowane tym, że Twoje produkty są dostępne dla klientów nie tylko w pięciu krajach, ale w całej Europie.

Przykładowo klienci z Holandii, Belgii czy nawet Polski mogą wejść na dowolną stronę Amazon, czy to w domenie amazon.co.uk, czy amazon.de i dokonać zakupu interesującego ich towaru.

Amazon z kolei stara się rozmieszczać towar w możliwie najbliżej okolicy potencjalnych klientów, aby czas dostawy był maksymalnie krótki. Dlatego tez uruchomił dwa dodatkowe magazyny pomocnicze w Polsce i w Czechach gdzie również powstanie dla Ciebie obowiązek rejestracji VAT.

Stąd siedem, a nie pięć krajów, w których będziesz musiał zarejestrować się do VAT i składać deklaracje. Kto wie, pewnie w niedalekiej przyszłości Amazon otworzy kolejne magazyny, a krajów z obowiązkową rejestracją do VAT będzie jeszcze więcej.

 

Dlaczego rejestracja do VAT?

Mówiąc w uproszczeniu, zgodnie z obowiązującymi przepisami, obowiązek rejestracji VAT i składania deklaracji VAT powstaje dla Ciebie w każdym kraju, w którym znajduje się magazyn Amazon i z którego będzie wysyłany Twój towar do klientów.

Trochę podobnie jak w przypadku obowiązków sprawozdawczo podatkowych w USA i ustanowienia przez Twoją firmę tak zwanego nexusa >>

 

Przykład 1:

  • Prowadzisz polską działalność JDG i importujesz towary z Chin
  • Chcesz wysłać Twój towar do magazynu w UK i rozpocząć sprzedaż na amazon.co.uk
  • Zanim rozpoczniesz sprzedaż, masz obowiązek rejestracji Twojej firmy do VAT w UK, a później składania kwartalnych deklaracji VAT; jeżeli dla odmiany prowadziłbyś działalność przez brytyjską spółkę ltd, to nie miałbyś obowiązku rejestracji do VAT, dopóki nie przekroczyłbyś w ciągu ostatnich 12 miesięcy limitu sprzedaży (VAT registration threshold) w wysokości £85,000
  • Po rozpoczęciu sprzedaży w UK decydujesz, że chcesz rozpocząć sprzedaż na amazon.de oraz amazon.fr
  • Amazon pozwala Ci w łatwy sposób utworzyć listingi na amazon.de oraz amazon.fr i daje do wyboru dwie opcje:

 

#1
Model EFN (European Fulfilment Network)
 

  • Twój towar będzie wysyłany z magazynu Amazon w UK do klientów, którzy kupują zarówno na amazon.co.uk, amazon.de jak i amazon.fr
  • Musisz liczyć się z tym, że wysyłka do klientów z Niemiec kupujących przez Amazon.de będzie kosztowała Cię jak przesyłka międzynarodowa, czyli 3.66 EUR
  • Podobnie wysyłka do klientów z Francji kupujących przez amazon.fr będzie kosztowała Cię jak przesyłka międzynarodowa, czyli 3.66 EUR
  • Nie masz obowiązku rejestracji do VAT w Niemczech, dopóki nie przekroczysz limitu sprzedaży na odległość (distance selling threshold) do Niemiec w wysokości 100.000EUR w ciągu roku kalendarzowego.
  • Nie masz również obowiązku rejestracji do VAT we Francji, dopóki nie przekroczysz limitu sprzedaży na odległość (distance selling threshold) do Francji w wysokości 35.000EUR w ciągu roku kalendarzowego.

 

#2
Model MCI (Multi Country Inventory)

  • Załóżmy, że nie chcesz wysyłać towaru do klientów z Niemiec ani z Francji przez magazyn w UK, gdyż koszty przesyłki są dla Ciebie zbyt wysokie i decydujesz się na wysyłkę kolejnych partii towaru do magazynów Amazon w Niemczech, jak i Amazon we Francji.
  • Więc finalnie Twój towar będzie składowany w Wielkiej Brytanii, Niemczech i Francji.
  • Zanim jednak rozpoczniesz sprzedaż na amazon.de musisz obowiązkowo zarejestrować się do VAT w Niemczech i co miesiąc składać deklaracje VAT.
  • Analogicznie, zanim rozpoczniesz sprzedaż na amazon.fr musisz obowiązkowo zarejestrować się do VAT we Francji co miesiąc lub ewentualnie kwartalnie składać deklaracje VAT.


Musisz również pamiętać o regularnym kontrolowaniu stanów magazynowych we wszystkich krajach, co oczywiście nie jest dużym problemem. Jednak jeżeli w którymś z magazynów towaru zabraknie, to Amazon wyśle zakupiony produkt do klienta z magazynu w innym kraju obciążając Cię kosztami przesyłki międzynarodowej.

 

Przykład 2:

Model Pan-European FBA

Jak wyglądałaby zatem podobna sytuacja w modelu Pan-European FBA?

  • Prowadzisz polską działalność JDG i importujesz towary z Chin
  • Chcesz wysłać Twój towar do magazynu w UK i rozpocząć sprzedaż na amazon.co.uk
  • Zanim rozpoczniesz sprzedaż, masz obowiązek rejestracji Twojej firmy do VAT w UK, a później składania kwartalnych deklaracji VAT; jeżeli dla odmiany prowadziłbyś działalność przez brytyjską spółkę ltd, to nie miałbyś obowiązku rejestracji do VAT, dopóki nie przekroczyłbyś w ciągu ostatnich 12 miesięcy limitu sprzedaży (VAT registration threshold) w wysokości £85,000
  • Decydujesz się na skorzystanie z Pan-European FBA, rejestrujesz się do programu i automatycznie rozpoczynasz działalność we wszystkich 5 krajach Europy
  • Nie musisz wysyłać kolejnych partii towaru do innych magazynów
  • Amazon sam zajmuje się dystrybucją Twojego towaru do poszczególnych magazynów, w zależności od zapotrzebowania korzystając z zasobów zmagazynowanych w magazynie w UK
  • Co więcej, zawsze płacisz stałą kwotę za realizacje wysyłki do klienta przez Amazon bez względu na to, z którego magazynu towar zostanie przez Amazon wysyłany

ale..

Oprócz Wielkiej Brytanii od razu masz obowiązek rejestracji oraz składania deklaracji VAT we wszystkich pozostałych sześciu krajach gdzie Amazon roześle Twój towar:

  • Niemcy
  • Francja
  • Włochy
  • Hiszpania
  • Polska
  • Czechy

Niestety, Amazon daje możliwość łatwej sprzedaży na wszystkich rynkach, jednak nie wystarczająco edukuje i informuje w zakresie sprawozdawczo-podatkowym co może prowadzić do kłopotów.

Nie wiedząc o tym, możesz narazić swój biznes na znaczne koszty związane nie tylko z rejestracjami i deklaracjami VAT we wszystkich siedmiu krajach Europy, ale również bieżącymi obowiązkami rozliczeniowymi i sprawozdawczymi. Może to być bardzo kosztowne. Jeżeli dopiero rozpoczynasz swój biznes, taka sytuacja może być dla Ciebie niezwykle niebezpieczna, a nawet doprowadzić Twój biznes do upadku.

Dlatego nie wybieraj modelu Pan-European FBA, dopóki nie jest absolutnie przekonany, że jest to właściwa decyzja dla Twojego bezsensu i jesteś świadom wszystkich obowiązków i kosztów z tym związanych.

 

Czy Pan-European w ogóle się opłaca? 

To oczywiście zależy do Twojej strategii biznesowej, jak i rodzaju sprzedawanych produktów.

Dla osób rozpoczynających sprzedaż rozsądnym rozwiązaniem może być start na jednym tylko rynku, a w momencie rozwinięcia sprzedaży rozpoczęcie sprzedaży na kolejnym rynku.

W zależności od rodzaju sprzedawanych produktów, pierwszą najmniej kosztowną opcją będzie z pewnością wysyłka towaru na inne rynki z kraju, w którym już magazynujesz towar.

Nie musisz wtedy od razu rejestrować się do VAT na nowym rynku, co pozwoli nie tylko oszczędzić koszty związane z rozliczeniami i deklaracjami VAT, ale w niektórych przypadkach również utrzymać atrakcyjniejszą cenę produktu w porównaniu z konkurencją, bez konieczności naliczania VAT przy sprzedaży.

Jeżeli jednak zdecydujesz, że chciałbyś sprzedać na wszystkich pięciu rynkach Amazon w Europie i wysyłać towar do pozostałych magazynów to możesz też rozważyć Pan-European FBA.

Pamiętaj jednak, że Twoja sprzedaż na nowych rynkach nie będzie od razu oszałamiająca i może zając nawet kilka miesięcy, zanim osiągnie zadowalający poziom.

 

Będzie wiązało się to nie tylko z kosztami, jakie poniesiesz na zakup zwiększonej ilości towaru, reklamę czy księgowość. Dodatkowo pojawią się koszty rejestracji VAT i obowiązki sprawozdawcze, bez względu na wysokość realizowanej sprzedaży. Potrzebujesz odpowiedni kapitał inwestycyjny, aby do czasu ‘rozkręcenia sprzedaży’ utrzymać swój biznes i poradzić sobie z wszelkimi obciążeniami finansowymi.

 

Zalecamy bardzo dużą ostrożność, żeby niepotrzebnie nie wpaść w pułapkę VAT. Przede wszystkim skonsultuj taką decyzję ze swoim księgowym, jeżeli specjalizuje się on w międzynarodowej sprzedaży Amazon. Twój księgowy powinien doradzić Ci zarówno w kwestiach obowiązków sprawozdawczo-podatkowych, jak i kosztów związanych z Pan-European FBA.

Uwzględnij wszystko w swoim biznesplanie, przelicz dokładnie potencjalne oszczędności i jeżeli rzeczywiście uznasz, że będzie to dla Ciebie zyskowne, dopiero wtedy skorzystaj z programu Amazon Pan-European.

Zazwyczaj Pan-European będzie potencjalnie godnym rozważenia rozwiązaniem dla sprzedawców, którzy generują przynajmniej 1200 transakcji w ciągu miesiąca. Szczególnie w przypadku niskiej sprzedaży należy to bardzo dobrze przemyśleć.

Kto wie, może na początek wysyłka tylko z jednego magazynu będzie dla Ciebie bardziej opłacalna, a może stwierdzisz, że w ogóle lepiej będzie rozpocząć od bardzo chłonnego i ogromnego rynku w USA.

Współpracując z doświadczoną w sprzedaży międzynarodowej Amazon firmą księgową, po odbyciu konsultacji może okazać się, że na początek sprzedaż w USA będzie dla Ciebie nie tylko mniej kosztowna, ale również bardziej zyskowna.

Warto to dobrze przeanalizować uwzględniając rodzaj sprzedawanych produktów, plany rozwoju, jak i indywidualną sytuację biznesową.

Jeżeli potrzebujesz pomocy czy to w zakresie doradczym, czy rozliczeniowym napisz do nas. W ATB Consulting specjalizujemy się w międzynarodowej sprzedaży Amazon / eBay oraz eCommerce.

Skontaktuj się z nami >>

 

close

Prowadzisz spółkę Ltd?

Dowiedz się jak skutecznie oszczędzić na podatku.

  • angle-double-right
    Poznaj 23 najważniejsze koszty uzyskania przychodu w spółce ltd.
  • angle-double-right
    Ponad 30 stron niezwykle wartościowej wiedzy!
  • angle-double-right
    Otrzymuj również praktyczne porady, artykuły i najnowsze informacje dotyczące bezpiecznego prowadzenia spółki ltd.

Wypenij formularz i pobierz Poradnik