fbpx

Podstawy prowadzenia brytyjskiej spółki limited LTD (część 1)

utworzone przez Spółki Limited - Podstawy

Brytyjska spółka limited, tak zwana ltd, jest bardzo korzystą formą prowadzenia działalności zarówno dla rezydentów, jak i nie rezydentów Wielkiej Brytanii. Dyrektorzy i udziałowcy nie tylko korzystają z bardzo wysokiej kwoty wolnej zarówno od wynagrodzeń, jak i dywidend. Istnieje wiele innych korzyści przemawiających za tym, aby skorzystać z tej formy działalności (więcej w tym artykule).

Nie bez powodów wielu rodaków zdecydowało się przenieść swoje biznesy z Polski do Wielkiej Brytanii i w ten sposób rozwijać swój biznes. Łatwo, przyjemnie i bezpiecznie.

Tutaj znajdziesz informacje jak otworzyć spółkę ltd w UK.

Wielu z dyrektorów nie zdaje sobie jednak sprawy z konsekwencji i zagrożeń wynikających z nieprawidłowego prowadzenia spółki i dokumentowania jej działalności pod kątem rezydencji podatkowej.

Posiadanie spółki limited, jak i obejmowanie stanowiska dyrektora niesie za sobą szereg obowiązków, o których powinieneś pamiętać, aby uniknąć problemów.

Nie jest to, tak jak przedstawia sprawę wielu doradców proponujących założenie spółki w UK, że spółka limited jest złotą idyllą, gdzie w ogóle nie trzeba płacić podatków, a faktury wystawiać na papierowych chusteczkach.

Oczywiście brytyjski system jest niezwykle przyjazny i sprzyjający przedsiębiorcom w porównaniu do warunków stwarzanych przez nasz polski rząd, jednak nie oznacza to, że nie ma tu żadnych zasad ani obowiązków. Na szczęście nie jest to nic skomplikowanego i przy współpracy z solidna firma konsultingowo-księgową nie powinno przysparzać jakichkolwiek problemów.

Zupełnie inną kwestią jest fakt umiejętnego prowadzenia i dokumentowania działalności swojej spółki w celach umocnienia rezydencji podatkowej (zarówno spółki, jak i swojej jako dyrektora/udziałowca) na wypadek kontroli przez polskie urzędy. W tym artykule możesz przeczytać na temat rezydencji oraz gdzie opodatkowana jest pensja dyrektorska ze spółki ltd.

 

Obowiązki dyrektora

Jak dyrektor spółki limited musisz:

  • Przestrzegać ustaleń i zasad określonych w Umowie spółki, czyli Articles Of Association.
  • Przechowywać informacje na temat działalności spółki w tym finansów i zmian w sytuacji spółki.
  • Składać sprawozdania i zeznania podatkowe.
  • Informować pozostałych udziałowców o transakcjach, z których możesz odnieść osobiste korzyści.
  • Płacić podatek korporacyjny.
  • Zarejestrować się do Self Assessment i składać coroczne personalne zeznanie podatkowe.

UWAGA! Wiele firm konsultingowo-księgowych twierdzi, że nie musisz rejestrować się do Self Assessment niewłaściwie interpretując przepisy i udzielając złych porad. Jest oczywiście kilka wyjątków, ale w większości przypadków będziesz musiał to zrobić. Więcej na temat tego jak doradcy źle interpretują przepisy dotyczące Self Assessment i dlaczego nie warto ryzykować, unikając rejestracji przeczytasz w artykule Self Assessment – obowiązek każdego dyrektora i udziałowca spółki LTD w Wielkiej Brytanii.

Możesz oczywiście zatrudnić inne osoby, które mogą pomóc Ci w zarządzaniu powyższymi zadaniami (np. księgowy, doradca podatkowy, sekretarka), jednak to Ty jesteś w pełni odpowiedzialny za działalność firmy, finanse i księgowość.

Możesz być oskarżony lub też zdyskwalifikowany w pełnieniu obowiązków dyrektora, jeżeli nie dopełniasz swoich obowiązków.

 

Jak wypłacać (wyciągać) pieniądze ze spółki limited

Nie chodzi tu oczywiście o jakieś nielegalne działania. Takim słowem (taking out) władze w Wielkiej Brytanii określają sposób pobierania czy też wypłacania sobie pieniędzy ze spółki.

Sposób wypłacania sobie pieniędzy zależy od tego, na co jest przeznaczona wypłata oraz jakie kwoty wypłacasz.

 

Wynagrodzenia, wydatki i benefity

Jedną z form wypłacania pieniędzy jest wypłata. Jeśli chcesz wypłacać pieniądze sobie lub komukolwiek innemu z tytułu wykonywania pracy czy obejmowania stanowiska dyrektorskiego musisz zarejestrować swoją spółkę jak pracodawcę. Tak zwane PAYE.

Spółka musi potrącić podatek dochodowy oraz kwotę na składki National Insurence, oraz zapłacić je do HMRC. Składki i podatki nie muszą być pobierane, jeżeli wypłata mieści się w Twojej kwocie wolnej od podatku i kwocie wolnej od składek National Insurance. W tym artykule znajdziesz więcej informacji na temat, jaka jest kwota wolna od podatku w Wielkiej Brytanii.

Jeżeli korzystasz z rzeczy należących do spółki dla celów prywatnych (np. samochód firmowy) to musisz zgłosić ten fakt jako uzyskany benefit i odprowadzić od tego podatek. Analogicznie ma się sprawa w przypadku wszystkich Twoich pracowników.

 

Dywidendy

Dywidenda to wypłata, jaką udziałowcy mogą otrzymać z tytułu posiadanych udziałów, jeżeli spółka wygenerowała zysk.

Należy jednak pamiętać, że dywidenda nie może być traktowana jako koszt spółki (tak jak na przykład wynagrodzenia), kiedy obliczasz należny podatek korporacyjny.

Firma nie może też wypłacić więcej dywidend, niż posiada wygenerowanych zysków w roku bieżącym i poprzednim.

Zazwyczaj dywidendy wypłacane są wszystkim udziałowcom. Aby to zrobić, musisz zorganizować posiedzenia zarządu, zadeklarować dywidendy oraz sporządzić tak zwane „minutes”, nawet jeżeli jesteś jedynym dyrektorem.

Dla każdej wypłaconej dywidendy musisz wypisać voucher, na którym znajdą się:

  • Data,
  • Nazwa firmy,
  • Imiona i nazwiska udziałowców, którym dywidenda jest wypłacana,
  • Kwota dywidendy.

Podobnie jak w polskiej spółce z o.o. dywidenda może być wypłacona w całości, częściowo lub w ogóle. Wspólnicy mogą podjąć decyzję o przeniesieniu zysku na kolejny rok działalności spółki.

O ile spółka nie musi płacić podatków od wypłacanej dywidendy, to udziałowcy mogą mieć do zapłaty podatek o uzyskanych zysków. W tym artykule dowiesz się więcej, jaki jest podatek od dywidend w spółce ltd.

 

Pożyczka dyrektorska

Wypłacając sobie ze spółki pieniądze, które nie są wypłatą z tytułu zatrudnienia ani dywidendą nazywamy pożyczką dyrektorską.

Musisz zarówno prowadzić zestawienia wszystkich pożyczek dyrektorskich, jak również przestrzegać związanych z tym regulacji podatkowych.

 

Raportowanie zmian w sytuacji spółki

Jednym z Twoich obowiązków jako dyrektora jest raportowanie wszelkich zmian w sytuacji spółki.

 

Zmiana adresu rejestracyjnego

Każdą zmianę adresu rejestracyjnego Twojej spółki musisz zgłosić w Companies House. Kiedy zmiany zostaną zatwierdzone musisz poinformować o tym HMRC.

Adres Twojej spółki musi być w tym samym regionie UK, w którym Twoja spółka została zarejestrowana. Czyli jeżeli zarejestrowałeś spółkę w England and Wales to każda nowa siedziba musi również znajdować się w England and Wales.

Pamiętaj, że nowy adres Twojej spółki obowiązuje dopiero od momentu oficjalnego potwierdzenia zmiany w Companies House.

 

Inne zmiany, które musisz zgłaszać

  • Zmiany danych kontaktowych takie jak np. Twoje nazwisko, nazwa firmy czy też miejsce prowadzenia działalności.
  • Jeżeli powołujesz księgowego lub doradcę podatkowego, aby kontaktował się w Twoim imieniu z HMRC.

Zmiany, jakie musisz zgłosić w ciągu 14 dni od ich wystąpienia:

  • Miejsce, w którym przechowywane są dokumenty firmy oraz ich rodzaj,
  • Informacje na temat dyrektorów,
  • Informacje na temat sekretarzy (jeżeli powołujesz nowych lub ich odwołujesz).

W ciągu miesiąca musisz poinformować Companies House, jeżeli wyemitowałeś więcej udziałów spółki.

Zmiany, które muszą być zatwierdzane przez udziałowców:

  • Zmiana nazwy firmy,
  • Usunięcie dyrektora,
  • Zmiana Articles of Assosiation (Umowy spółki).

Może być również konieczne przeprowadzenie głosowania, aby uzyskać zgodę wszystkich wspólników.

Wprowadzanie powyższych zmian zatwierdza się podjęciem uchwały. Większość uchwał będzie wymagała większości głosów (tak zwana ‘Ordinary Resolution’ – uchwała zwyczajna). Niektóre z uchwał mogą wymagać 75% większości głosów (tak zwana ‘Special Resolution’ – uchwała nadzwyczajna).

Przy podliczaniu większości głosów powinieneś uwzględnić liczbę udziałów dających udziałowcowi prawo głosu zamiast jedynie liczbę udziałów.

Dalsze informacje na temat podstaw prowadzenia brytyjskiej spółki limited ltd znajdziesz w części 2 tego artykułu.

close

Prowadzisz spółkę Ltd?

Dowiedz się jak skutecznie oszczędzić na podatku.

  • angle-double-right
    Poznaj 23 najważniejsze koszty uzyskania przychodu w spółce ltd.
  • angle-double-right
    Ponad 30 stron niezwykle wartościowej wiedzy!
  • angle-double-right
    Otrzymuj również praktyczne porady, artykuły i najnowsze informacje dotyczące bezpiecznego prowadzenia spółki ltd.

Wypenij formularz i pobierz Poradnik