fbpx

Rozliczanie sprzedaży e-commerce w USA przez spółkę europejską – czy Twój księgowy robi to właściwie.

utworzone przez | Amazon FBA, eCommerce

Rozliczanie sprzedaży e-commerce w USA przez brytyjską spółkę ltd czy nawet polską spółkę z o.o. przed urzędami, przysparza wielu problemów. Otrzymujemy e-maile od osób (szczególnie tych sprzedających towary za pośrednictwem magazynów Amazon FBA w USA), które zaczynają wątpić, czy ich księgowy robi to właściwie.

Przyjrzyjmy się zatem, skąd pojawiają się takie wątpliwości, dlaczego wielu księgowych robi to niewłaściwie i jak uniknąć problemów, kar i odsetek za niezapłacone podatki.

Jeżeli Twoja brytyjska spółka LTD sprzedaje swoje towary w USA np. za pośrednictwem magazynów Amazon FBA to pewnie słyszałeś o podatku federalnym, konieczności pobierania podatków stanowych oraz rozliczania się z nich z poszczególnymi stanami gdzie Twoja firma posiada tak zwany nexus. Pytanie, czy wie o tym również Twój księgowy?

W tym artykule przeczytasz: jak naliczane są podatki stanowe.

Jeżeli Twój księgowy nie jest wyspecjalizowany w rozliczaniu sprzedaży na terenie USA i nie wie jak działa tamtejszy system podatkowy to z pewnością również nie będzie w stanie poprawnie rozliczyć Twojej spółki ltd przed HMRC czy Twojej działalności przed urzędem skarbowym w Polsce.

Dlaczego?

 

System Podatkowy w USA

System podatkowy w Stanach Zjednoczonych jest niezwykle skomplikowany poczynając od określenia tak zwanego nexusa poprzez miejsce, w którym podatek powinien być pobrany (origin-based czy destination-based), a kończąc na wysokości stawek podatkowych, które są inne w każdym ze stanów.

Dodając do tego fakt, że w każdym ze stanów podatek może być naliczany od kwoty sprzedaży lub kwoty zawierającej koszty przesyłki, lub też opakowania prezentowego towaru to staje się to bardzo skomplikowane.

Mając na uwadze konieczność uwzględnienia w tym wszystkim różnorakich kosztów uzyskania przychodu, w tym np. przeróżnych rodzajów kosztów prowizyjnych pobieranych przez Amazon FBA, to rozliczenie takiej sprzedaży okazuje się nie lada wyzwaniem.

W tym artykule przeczytasz, jakie obowiązują Cię podatki w USA przy sprzedaży towarów przez Amazon FBA.

Wszystkie powyższe aspekty będą miały oczywiście wpływ na kwotę uzyskanych przychodów do opodatkowania w Wielkiej Brytanii czy w Polsce oraz wynik finansowy spółki. 

 

Niegodziwe praktyki

W miarę popularyzacji usługi Amazon FBA i łatwości sprzedaży na amerykańskim rynku, coraz więcej osób zaczyna rozumieć, że ich sprzedaż w USA nie tylko może być niewłaściwie rozliczana w samych Stanach Zjednoczonych, ale również przed urzędem w kraju gdzie jego spółka czy firma posiada rezydencję podatkową.

 

Nie informowanie klientów o obowiązkach podatkowych w USA

Niestety wielu księgowych nie informuje swoich klientów, z czym wiąże się wejście na rynek Amerykański, czym są podatki stanowe, tax premise czy podatek federalny.

Niektórzy z nich zwyczajnie nie ma pojęcia, że system podatkowy w USA jest zupełnie inny niż w Europie, a niektórzy zwyczajnie nie mają czasu, lub nie chcą rozmawiać na ten temat ze swoimi klientami.

Przy właściwych relacjach księgowy – właściciel/dyrektor firmy wszystkie aspekty wejścia na kolejny rynek powinny być zawsze szczegółowo przeanalizowane i omówione. Wiąże się to nie tylko z samym poinformowaniem klienta o obowiązkach jego spółki, ale również stworzeniem efektywnego modelu księgowego, który pozwoli taką sprzedaż rozliczyć.

 

Niewłaściwe rozliczanie sprzedaży z USA

Coraz więcej osób czytających nasze artykułu zgłasza się do nas z problemem, że ich księgowy rozliczył sprzedaż w USA w taki sam sposób jak w UK czy Polsce na podstawie przedstawionych mu przez klienta dokumentów.

Zazwyczaj polega to na szybkim wprowadzeniu sumy zestawienia sprzedaży w USA oraz uwzględnienia ogólnej kwoty pobranych prowizji przez Amazon jako kosztów uzyskania przychodu. Jest to oczywiście niewłaściwe i karygodne.

Prowadzi to nie tylko do niewłaściwego rozliczenia sprzedaży w US i należnych z tego tytułu podatków w UK czy w Polsce. Skutkuje to również w efekcie błędnym rozliczeniem całej działalności spółki i przekłamaniem jej wyników finansowych w HMRC, Companies House czy Urzędzie Skarbowym.

 

Częściowe rozliczanie sprzedaży z USA

Niektórzy księgowi zakładają, że klient zwyczajnie dostarczy im gotowe rozliczenie sprzedaży w USA zrealizowane przez inną firmę tak, aby mogli wprowadzić tylko odpowiednie kwoty do swojego systemu.

Istnieje jednak duże zagrożenie, że pomimo iż sprzedaż czy same podatki stanowe w USA zostaną rozliczone przez inną firmę prawidłowo to Twój księgowy w UK, który nie wie, na czym polega sprzedaż w USA i tak nie zrobi tego poprawnie. Dlaczego?

Jest to oczywiste, biorąc pod uwagę, chociażby tylko jeden bardzo często popełniany błąd dotyczący podatków stanowych. Bardzo wielu księgowych traktuje je podobnie jak podatek VAT czy podatek dochodowy co jest to oczywiście błędem. Podatek stanowy jest podatkiem tak zwanym przekazywanym i powinien być rozliczanym w zupełnie inny sposób.

Prowadzi to do bardzo poważnych błędów księgowych, gdzie klient nadpłaca lub płaci niepełny podatek, tworząc zadłużenie, odsetki i kary wobec HMRC w UK oraz urzędów podatkowych w USA.

Jest wiele podobnych aspektów mogących mieć wpływ na nieprawidłowe rozliczenie Twojej spółki w HMRC czy Urzędzie Skarbowym, jeżeli Twój księgowy nie ma wiedzy z zakresu systemu podatkowego w USA.

 

Niestety wiele firm księgowych traktuje prowadzenie księgowości i rozliczenia jak pakowanie kanapek na taśmie w fabryce gdzie raz wypracowany proces automatycznego przepisywanie kwot z faktur kosztowych i sprzedażowych jest złotym środkiem na zarabianie szybkich pieniędzy.

Jest to oczywiście niegodziwe podejście, które krótkofalowo może przynieść klientowi drobne oszczędności w kosztach prowadzenia księgowości, a w przyszłości ogromne problemy z urzędami i kary, których wysokość może nawet doprowadzić biznes do ruiny.

 

Jak uniknąć problemów

Jeżeli Twój księgowy nie zajmuje się rozliczaniem sprzedaży w Stanach Zjednoczonych, jedną z opcji jest nawiązanie współpracy z firmą, która rozliczy jedynie Twoją sprzedaż w USA. Następnie Twój księgowy będzie musiał rozliczyć Twoją spółkę z uwzględnieniem przekazanych danych finansowych.

Istnieje jednak zagrożenie, że Twój księgowy, który nie posiada wystarczającej wiedzy w zakresie sprzedaży w USA, nie zrobi tego właściwie.

Aby uniknąć problemów, po pierwsze postaraj się dowiedzieć czy Twój księgowy posiada wiedzę w zakresie rozliczania sprzedaży w USA, czy współpracuje z firmami w USA i czy zna przynajmniej podstawowe pojęcia, o których wspomniałem w tym artykule. Możesz to łatwo wysondować pytając o Nexus, podatek federalny czy wysokość podatku stanowego.

Jeżeli księgowy potrafi rzetelnie wytłumaczyć te zagadnienia, to opcja rozliczenia tylko sprzedaży w USA przez inną firmę jest warta rozpatrzenia.

Jeżeli natomiast Twój księgowy nie potrafi odpowiedzieć na proste pytania, to od razu powinieneś poszukać innego biura księgowego, które pomoże w rozliczeniu nie tylko sprzedaży w USA, ale również Twojej spółki w UK.

Jest to najkorzystniejsza opcja dająca Ci pewność, że rozliczenie Twojej spółki zostanie zrealizowane kompleksowo przez osoby znające zagadnienia podatkowe obejmujące nie tylko rynek europejski, ale również aspekty sprzedaży w USA.

De facto taka opcja może finalnie zmniejszyć całkowity koszt prowadzenia działalności w stosunku do przekazania księgowości dwóm profesjonalnym firmom (np. jednej w USA, a drugiej w UK). Będzie to możliwe ze względu na jedną infrastrukturę, łatwiejszą dostępność danych, współdzielenie oprogramowania oraz możliwość efektywniejszej realizacji rozliczenia.

W ATB Consulting pomagamy nie tylko w rozliczaniu sprzedaży w USA z uwzględnieniem Amazon FBA (fulfillment), ale również w rozliczeniach spółek LTD w UK oraz spółek z o.o. w Polsce. Współpracujemy z wykwalifikowanymi CPA w Stanach Zjednoczonych oraz Chartered Accountants w UK.

 

Dzięki temu masz pewność, że Twoje rozliczenia realizowane są właściwie, a Ty możesz spać spokojnie. Jeżeli potrzebujesz pomocy w prowadzeniu księgowości Twojej spółki, skontaktuj się z nami.

 

Pamiętaj, że Twój księgowy czy doradca bez względu, czy zatrudniony w Twojej firmie, czy działający pod swoją firmą zawsze jest częścią Twojego zespołu. Powinien znać Twój biznes, jak i uczestniczyć w procesie podejmowania decyzji wejścia na nowe rynki. Tylko wtedy będziesz mógł wypracować najlepszy możliwy model księgowy i finansowy oraz zabezpieczyć swój biznes przed ewentualnymi problemami.

To, jak rozliczyć sprzedaż w USA nie powinno być Twoim zmartwieniem, masz przecież od tego swojego księgowego. Twoim zadaniem jest jedynie potrafić ocenić czy Twój księgowy jest w stanie zrobić to właściwie i podjąć odpowiednie decyzje.